ΚΟΖΑΚΟΙ….Οι άγριοι Ορθόδοξοι Πολεμιστές

75 0

Οι Κοζάκοι (ουκρανικά: козаки́, ρώσικα: казаки́) είναι ομάδα κυρίως ανατολικοσλαβικών λαών, οι οποίοι αρχικά ήταν μέλη δημοκρατικών, ημιστρατιωτικών κοινοτήτων και κατοικούσαν σε αραιοκατοικημένες περιοχές και νησιά στις λεκάνες του κάτω Δνείπερου και του Ντον, στην περιοχή της σημερινής Ουκρανίας και νότιας Ρωσίας.

Το ετυμολογικό λεξικό Vassmer ανιχνεύει το όνομα στην παλαιά ανατολική σλάβικη λέξη козакъ, η οποία προέρχεται από τη λέξη των Κουμάνων kаzаk, που σήμαινε ο ελεύθερος άνθρωπος, και ιδιαίτερα το άτομο που δεν μπορούσε να βρει τη θέση του στην κοινωνία και πήγε στις στέππες, όπου δεν αναγνώριζε καμία εξουσία. Αναφέρεται για πρώτη φορά σε λεξικό του 13ου αιώνα

images (3)Οι Κοζάκοι διαδραμάτισαν σημαντικό ρόλο στην ιστορική εξέλιξη αυτών των εθνών. Κοινό χαρακτηριστικό τους ανά τους αιώνες ήταν το φιλοπόλεμο και ατίθασο πνεύμα τους.

Η παραδοσιακή ιστοριογραφία χρονολογεί την εμφάνιση των Κοζάκων στον 14ο έως τον 15ο αιώνα.

Προς τα τέλη του 15ου αι., οι Κοζάκοι στην Ουκρανία σχημάτισαν τους Ζαποροζιανούς Κοζάκους που εγκαταστάθηκαν γύρω από τα οχυρωμένα νησιά του Δνείπερου.

KhmelnoΑρχικά ήταν υποτελείς στην Πολωνο-Λιθουανική Κοινοπολιτεία, αλλά η αυξανόμενη κοινωνική και θρησκευτική καταπίεση τούς ανάγκασε, στα μέσα του 17ου αιώνα, να εξεγερθούν υπό τον Μπογκντάν Χμελνίτσκι, ανακηρύσοντας το ανεξάρτητο Αταμανάτο των Κοζάκων.

Pic_I_V_Ivasiuk_Mykola_Bohdan_Khmelnytskys_Entry_to_KyivΣτη συνέχεια, η περιοχή των Κοζάκων τέθηκε υπό ρωσικό έλεγχο για τα επόμενα 300 χρόνια.

Οι Κοζάκοι του Ντον, οι οποίοι είχαν οργανωθεί από τον 16ο αιώνα, συμμάχησαν με το Βασίλειο της Ρωσίας.

Μαζί ξεκίνησαν συστηματική κατάκτηση και εποικισμό εδαφών, προκειμένου να ασφαλίσουν τα σύνορα στον Βόλγα, σε ολόκληρη τη Σιβηρία, και τους ποταμούς Ουράλη και Τερέκ.

Μέχρι τον 18ο αιώνα, οι θύλακες των Κοζάκων της Ρωσικής Αυτοκρατορίας λειτουργούσαν ως ζώνες προστασίας στα σύνορά της.

Ωστόσο, οι επεκτατικές βλέψεις της αυτοκρατορίας βασίστηκαν στην εξασφάλιση της εμπιστοσύνης των Κοζάκων, η οποία ερχόταν σε αντίθεση με τον παραδοσιακά ανεξάρτητο τρόπο ζωής τους.

Το γεγονός αυτό οδήγησε, τον 17ο και 18ο αιώνα, σε εξεγέρσεις των Κοζάκων, με μεγαλύτερη αυτή του Εμελιάν Πουγκατσιόφ. Σε ακραίες περιπτώσεις, διαλύονταν ολόκληροι πληθυσμοί Κοζάκων, όπως ήταν η μοίρα των Ζαποροζιανών Κοζάκων το 1775.

Μέχρι το τέλος του 18ου αιώνα, οι Κοζάκοι μετατράπηκαν σε ειδική κοινωνική τάξη.

Υπηρετούσαν ως συνοριακοί φύλακες και τακτικά παρείχαν άνδρες σε συγκρούσεις όπως οι διάφοροι Ρωσοτουρκικοί πόλεμοι.

Κατά τη διάρκεια του Ρωσικού Εμφύλιου Πολέμου, οι περιοχές των Κοζάκων έγιναν κέντρα του αντι-επαναστατικού Λευκού Στρατού, ένα μέρος του οποίου θα αποτελέσει τη Λευκή Μετανάστευση. Ακόμα και οι Κοζάκοι του Ντον και του Κουμπάν σχημάτισαν βραχύβια ανεξάρτητα κράτη στα αντίστοιχα εδάφη τους.

Με τη νίκη του Κόκκινου Στρατού, οι Κοζάκοι υπέφεραν από λιμό και εκτεταμένη καταστολή.

Μετά τη διάλυση της Σοβιετικής Ένωσης, οι ιδέες και ο τρόπος ζωής των Κοζάκων επανήλθαν στη Ρωσία.

Στον Ρωσικό Στρατό υπάρχουν ειδικές μονάδες Κοζάκων, ενώ οι Κοζάκοι έχουν επίσης παράλληλη πολιτική διοίκηση και αστυνομικά καθήκοντα στις περιοχές τους, έχοντας καταστεί αναπόσπαστο κομμάτι της σύγχρονης κοινωνίας.

Οργανώσεις Κοζάκων υπάρχουν στο Καζακστάν, την Ουκρανία και άλλες χώρες.

Είναι ασαφές το πότε άρχισε η εγκατάσταση των Σλάβων στον κάτω ρου των μεγάλων ποταμών, όπως του Ντον και του Δνείπερου. Πάντως θεωρείται απίθανο να είχε συμβεί πριν τον 13ο αιώνα.

Είναι πολύ πιθανό οι πρώτες ομάδες «Πρωτο-Κοζάκων» να εμφανίστηκαν στα εδάφη της σημερινής Ουκρανίας στα μέσα του 13ου αιώνα, καθώς η επιρροή της Χρυσής Ορδής γινόταν όλο και πιο αδύναμη.

Μερικοί ιστορικοί ισχυρίζονται ότι οι Κοζάκοι ήταν μικτής εθνικής καταγωγής, ως απόγονοι Ρώσων, Ουκρανών, Πολωνών, Τούρκων, Τατάρων και άλλων λαών που εγκαταστάθηκαν ή πέρασαν από τη μεγάλη στέπα.

Ωστόσο ορισμένοι τουρκολόγοι υποστηρίζουν ότι οι Κοζάκοι είναι απόγονοι των ιθαγενών Κουμάνων της Ουκρανίας, που ζούσαν εκεί πολύ καιρό πριν από την εισβολή των Μογγόλων.

Εν μέσω της αύξησης της ισχύος του κράτους της Μόσχας και της Λιθουανίας, εμφανίστηκαν στην περιοχή νέες πολιτικές οντότητες όπως η Μολδαβία και το Χανάτο της Κριμαίας.

Για διάφορους λόγους, οι ιστορικές αναφορές για τους Κοζάκους πριν από τον 16ο αιώνα είναι πενιχρές. Είναι όμως γνωστό ότι, το 1380, Κοζάκοι του Ντον έδωσαν μία εικόνα της Παναγίας στον Ντμίτρι Ντονσκόι.

Τον 15ο αιώνα, η κοινωνία των Κοζάκων περιγράφεται ως χαλαρή ομοσπονδία ανεξάρτητων κοινοτήτων, που συχνά σχημάτιζαν τοπικούς στρατούς, εντελώς ανεξάρτητη από τα γειτονικά κράτη (Πολωνία, Μεγάλο Δουκάτο της Μόσχας, Χανάτο της Κριμαίας).

Σύμφωνα με τον ιστορικό Μιχαήλο Χρουσέβσκι, η πρώτη αναφορά Κοζάκων θα μπορούσε να χρονολογηθεί στον 14ο αιώνα, ωστόσο ήταν είτε τουρκικής είτε απροσδιόριστης προέλευσης.

Οι Κοζάκοι ήταν ένα είδος αυτοαμυνόμενων σχηματισμών, οργανωμένων ενάντια στις διάφορες επιδρομές που διεξήγαγαν οι γείτονες.

Ήδη το 1492 ο Χαν της Κριμαίας παραπονέθηκε ότι Κοζάκοι επιτέθηκαν στο πλοίο του κοντά στην πόλη Τιγκίνα και ο Μέγας Δούκας της Λιθουανίας, Αλέξανδρος Α’, υποσχέθηκε να βρει τον ένοχο μεταξύ των Κοζάκων.

Κάποια στιγμή στις αρχές του 16ου αιώνα εμφανίστηκε μία ουκρανική μπαλάντα για κάποιον Κοζάκο κοντά στην Κίλιγια.

Μέχρι το 16ο αιώνα αυτές οι κοινότητες Κοζάκων συγχωνεύθηκαν σε δύο ανεξάρτητες εδαφικές οργανώσεις καθώς και σε άλλες μικρότερες, ακόμα αποσπασμένες ομάδες.

Οι Κοζάκοι της Ζαπορίζγια, εγκατεστημένοι γύρω από τις νοτιότερες όχθες του Δνείπερου, εντός του εδάφους της σύγχρονης Ουκρανίας.

Αναγνωρίστηκαν επίσημα ως ανεξάρτητο κράτος, κατόπιν συνθήκης με την Πολωνία το 1649.
Το κράτος των Κοζάκων του Ντον, στον ποταμό Ντον.

Η πρωτεύουσα του κράτους ήταν στο Σταροτσερκάσκαγια και αργότερα μεταφέρθηκε στο Νοβοτσερκάσκ.
Λιγότερο γνωστοί είναι οι Πολωνοί Κοζάκοι (Kozacy) και οι Τάταροι Κοζάκοι (Nağaybäklär).

Ο όρος «Κοζάκοι» χρησιμοποιήθηκε επίσης για έναν τύπο ελαφρού ιππικού στο στρατό της Πολωνο-Λιθουανικής Κοινοπολιτείας.

Ζαποροζιανοί Κοζάκοι

Οι Κοζάκοι που ζούσαν στις στέπες της Ουκρανίας είναι πολύ γνωστοί κοζακική ομάδα. Ο αριθμός τους αυξήθηκε σημαντικά μεταξύ του 15ου και του 17ου αιώνα, συνήθως υπό την ηγεσία κάποιου βογιάρου ή πρίγκιπα, εμπόρων ή αγροτών που έφυγαν από την περιοχή της Πολωνο-Λιθουανικής Κοινοπολιτείας.

Sergiy_Vasylkivskiy-_CossackΟι Ζαποροζιανοί Κοζάκοι έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην ευρωπαϊκή γεωπολιτική, συμμετέχοντας σε σειρά συγκρούσεων και συμμαχιών με την Πολωνο-Λιθουανική Κοινοπολιτεία, τη Ρωσία και την Οθωμανική Αυτοκρατορία.

Zaporozhian_Cossacks_Officer_in_1720
Ζαποροζιανός Κοζάκος αξιωματικός το 1720

Ως αποτέλεσμα της εξέγερσης του Χμελνίτσκι στα μέσα του 17ου αιώνα, οι Ζαποροζιανοί Κοζάκοι κατάφεραν να δημιουργήσουν σύντομα ανεξάρτητο κράτος, το οποίο αργότερα έγινε το αυτόνομο Ατμανάτο των Κοζάκων, υπό την επικυριαρχία του Ρώσου Τσάρου αλλά που διοικούνταν από τους τοπικούς αταμάνους για μισό αιώνα.

Στο δεύτερο μισό του 18ου αιώνα ο θύλακας των Κοζάκων καταστράφηκε από τις ρωσικές αρχές.

Stanisław_Masłowski_(1853-1926),_Cossacs,_ca_1900,_drawing,_29_x_36,5_cm.jpegΜερικοί Κοζάκοι μετακινήθηκαν προς την περιοχή του δέλτα του Δούναβη και αργότερα στην περιοχή του Κουμπάν. Μετά το 1828 οι περισσότεροι από τους Κοζάκους του Δούναβη μετακινήθηκαν πρώτα στην περιοχή του Αζόφ και αργότερα στην περιοχή του Κουμπάν. Αν και σήμερα μερικοί από τους Κοζάκους του Κουμπάν δεν θεωρούν τους εαυτούς τους Ουκρανούς στην εθνικότητα, η γλώσσα που μιλούν οι περισσότεροι απόγονοί τους είναι διάλεκτος της κεντρικής Ουκρανίας και η λαογραφία τους είναι σε πολύ μεγάλο βαθμό ουκρανική.

22._Kozak_z_golovoju_tatarina
Victorious Zaporozhian Cossack with the head of a Tatar, 1786 print

Οι Ζαποροζιανοί ήταν γνωστοί για τις επιδρομές τους εναντίον της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και των υποτελών τους, αν και μερικές φορές λεηλατούσαν και άλλα γειτονικά έθνη.

Οι ενέργειές τους αύξησαν την ένταση κατά μήκος των νότιων συνόρων της Πολωνο-Λιθουανικής Κοινοπολιτείας, γεγονός που οδήγησε σε συνεχείς αψιμαχίες που ελάμβαναν χώρα σ’ αυτές τις περιοχές σχεδόν σε όλο το χρονικό διάστημα της ύπαρξης της Πολωνο-Λιθουανικής Κοινοπολιτείας.

Όταν το 1539 ο Οθωμανός σουλτάνος ζήτησε από τον Μέγα Δούκα της Ρωσίας, Βασίλειο Γ’, να συγκρατήσει τους Κοζάκους, εκείνος απάντησε:

«Οι Κοζάκοι δεν ορκίζονται πίστη σε μένα, και ζουν όπως τους αρέσει».

Το 1549, ο Τσάρος Ιβάν Δ’ της Ρωσίας (ο Τρομερός) απάντησε στο αίτημα του Τούρκου σουλτάνου να σταματήσει τις επιθέσεις των Κοζάκων του Ντον, λέγοντας:

«Οι Κοζάκοι του Ντον δεν είναι αντικείμενά μου, και πηγαίνουν στον πόλεμο ή ζουν ειρηνικά χωρίς να λαμβάνω γνώση».

Παρόμοιοι διάλογοι έλαβαν χώρα μεταξύ της Ρωσίας, της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και της Πολωνο-Λιθουανικής Κοινοπολιτείας, καθένας από τους οποίους προσπάθησε να εκμεταλλευτεί τους φιλοπόλεμους Κοζάκους για τους δικούς του σκοπούς.

Το 16ο αιώνα, με την κυριαρχία της Πολωνο-Λιθουανικής Κοινοπολιτείας να επεκτείνεται προς τα νότια, οι Ζαποροζιανοί Κοζάκοι θεωρήθηκαν από την Πολωνο-Λιθουανική Κοινοπολιτεία ως δικό της ζήτημα.

Περί τα τέλη του 16ου αιώνα, οι σχέσεις μεταξύ της Πολωνο-Λιθουανικής Κοινοπολιτείας και της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, οι οποίες εξ αρχής δεν ήταν εγκάρδιες, έγιναν περαιτέρω τεταμένες λόγω της αύξησης της επιθετικότητας των Κοζάκων.

Από το δεύτερο μισό του 16ου αιώνα, οι Κοζάκοι άρχισαν επιδρομές στα οθωμανικά εδάφη.

Η πολωνική κυβέρνηση δεν μπορούσε να ελέγξει τους έντονα ανεξάρτητους Κοζάκους, αλλά δεδομένου ότι τυπικά ήταν θέμα της Κοινοπολιτείας, η κυβέρνηση θεωρούνταν υπεύθυνη για τις επιδρομές τους.

Αντίστοιχα, οι Τάταροι που ζούσαν κάτω από την Οθωμανική κυριαρχία ξεκίνησαν επιδρομές στην Κοινοπολιτεία, κυρίως στις αραιοκατοικημένες νοτιοανατολικές περιοχές. Ωστόσο οι Κοζάκοι έκαναν επιδρομές σε πλούσια εμπορικά λιμάνια στην καρδιά της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, που βρίσκονταν μόλις δύο μέρες μακριά με το πλοίο από τις εκβολές του ποταμού Δνείπερου.

cossacks-securityΤο 1615 και το 1625, οι Κοζάκοι κατάφεραν ακόμα και να ισοπεδώσουν πόλεις στα περίχωρα της Κωνσταντινούπολης, αναγκάζοντας τον Οθωμανό σουλτάνο να εγκαταλείψει το παλάτι του.

Διαδοχικές συνθήκες μεταξύ της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και της Πολωνο-Λιθουανικής Κοινοπολιτείας κάλεσαν και τα δύο μέρη να θέσουν τους Κοζάκους και τους Τατάρους υπό έλεγχο, αλλά η επιβολή τους ήταν σχεδόν ανύπαρκτη και στις δύο πλευρές.

Μετά από εσωτερικές συμφωνίες, οι Κοζάκοι υποχρεώθηκαν από τους Πολωνούς να κάψουν τα πλοιάριά τους και να σταματήσουν τις επιδρομές. Ωστόσο, τα πλοία μπορούσαν να ανακατασκευαστούν γρήγορα και οι επιδρομές και τα λάφυρα να αποτελέσουν και πάλι μέρος του τρόπου ζωής των Κοζάκων.

Σ’ αυτό το διάστημα, η Αυτοκρατορία των Αψβούργων μερικές φορές προσλάμβανε συγκαλυμμένα Κοζάκους επιδρομείς για να μετριάσει την πίεση των Οθωμανών στα δικά της σύνορα. Πολλοί Κοζάκοι και Τάταροι ένιωθαν έχθρα ο ένας προς τον άλλον λόγω των ζημιών που προκαλούνταν και από τις δύο πλευρές.

Τις επιδρομές των Κοζάκων ακολουθούσαν αντίποινα των Τατάρων, και οι επιδρομές των Τατάρων ακολουθούνταν από αντίποινα των Κοζάκων.

Το επακόλουθο χάος και η σειρά των αντιποίνων μετέτρεψε το σύνολο των νοτιοανατολικών συνόρων της Πολωνο-Λιθουανικής Κοινοπολιτείας σε χαμηλής έντασης εμπόλεμη ζώνη και οδήγησε στην κλιμάκωση των εχθροπραξιών μεταξύ της Κοινοπολιτείας και της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.

Ο αριθμός των Κοζάκων στην Πολωνο-Λιθουανική Κοινοπολιτεία αυξήθηκε λόγω των αγροτών που διέφυγαν από τη δουλοπαροικία. Οι προσπάθειες της κυβέρνησης να μετατρέψει τους Ζαποροζιανούς Κοζάκους σε δουλοπάροικους διέβρωσε την κάποτε αρκετά ισχυρή αφοσίωση που είχαν οι Κοζάκοι στην Κοινοπολιτεία.

Τα σχέδια των Κοζάκων για μετατροπή της Κοινοπολιτείας των δύο εθνών (Πολωνία-Λιθουανία) σε Κοινοπολιτεία τριών εθνών (Πολωνία-Λιθουανία-Ρουθηνία), με τους Κοζάκους της Ρουθηνίας, σημείωσαν μικρή πρόοδο λόγω της αντιδημοτικότητας των Κοζάκων.

Η ισχυρή ιστορική αφοσίωση των Κοζάκων στην Ορθόδοξη Εκκλησία τούς έθεσε σε αντίθεση με την Καθολική Κοινοπολιτεία.

Η ένταση αυξήθηκε όταν η πολιτική της Κοινοπολιτείας άλλαξε και η σχετική ανοχή στην Ορθόδοξη Εκκλησία έδωσε τη θέση της στην καταστολή, κάνοντας τους Κοζάκους έντονα αντι-Καθολικούς, χαρακτηρισμός που εκείνη την εποχή ήταν συνώνυμος του αντι-Πολωνού.

Η μειωμένη πλέον αφοσίωση των Κοζάκων και η αλαζονεία που επιδείκνυαν οι κυβερνώντες εις βάρος τους, οδήγησε στις αρχές του 17ου αιώνα σε αρκετές εξεγέρσεις Κοζάκων εναντίον της Πολωνο-Λιθουανικής Κοινοπολιτείας, με πιο σημαντική αυτή του Χμελνίτσκι το 1648.

Η εξέγερση αυτή ήταν σημάδεψε σειρά καταστροφικών γεγονότων για την Κοινοπολιτεία, γνωστά ως  Ο Κατακλυσμός, που αποδυνάμωσαν σε μεγάλο βαθμό την Πολωνο-Λιθουανική Κοινοπολιτεία και δημιούργησαν τις προϋποθέσεις για την αποσύνθεσή της 100 χρόνια αργότερα.

Η εξέγερση τερματίστηκε το 1654 με τη Συνθήκη του Περεγιάσλαφ, με την οποία οι Κοζάκοι υποσχέθηκαν πίστη στον Ρώσο Τσάρο, με τον τελευταίο να εγγυάται την προστασία τους, να αναγνωρίζει τους Κοζάκους ευγενείς, και την αυτονομία των Κοζάκων υπό την ηγεμονία του, απελευθερώνοντάς τους από την πολωνική σφαίρα επιρροής.

Η τελευταία, και τελικά αποτυχημένη, προσπάθεια για την ανοικοδόμηση της Πολωνο-Κοζακικής συμμαχίας και της δημιουργίας μίας τριεθνούς Κοινοπολιτείας ήταν η Συνθήκη του Χαντιάτς του 1658, η οποία εγκρίθηκε από τον Πολωνό βασιλιά καθώς και από μερικούς Κοζάκους ευγενείς.

Ωστόσο οι Κοζάκοι ευγενείς διχάστηκαν και η συνθήκη βρήκε ακόμα μικρότερη υποστήριξη μεταξύ των Κοζάκων στρατιωτικών και κατά συνέπεια απέτυχε.

Μετά τη διάσπαση της Ουκρανίας κατά μήκος του ποταμού Δνείπερου, το 1667, οι Ουκρανοί Κοζάκοι ήταν γνωστοί ως Κοζάκοι της Αριστερής όχθης και ως Κοζάκοι της Δεξιάς όχθης.

Υπό τη ρωσική κυριαρχία ο θύλακας των Ζαποροζιανών Κοζάκων χωρίστηκε σε δύο αυτόνομες δημοκρατίες του Μεγάλου Δουκάτου της Μόσχας: το Ατμανάτο των Κοζάκων και την πιο ανεξάρτητη Ζαπορίζγια.

Αυτές οι οργανώσεις έχασαν σταδιακά την αυτονομία τους και καταργήθηκαν από την Αικατερίνη Β΄ της Ρωσίας στα τέλη του 18ου αιώνα.

Το Ατμανάτο έγινε το διοικητικό κέντρο της Μικρής Ρωσίας και η Ζαπορίζγια απορροφήθηκε στη Νέα Ρωσία.

Το 1775 ο θύλακας των Ζαποροζιανών Κοζάκων καταστράφηκε και οι υψηλόβαθμοι ηγέτες τους εξορίστηκαν ή εκτελέστηκαν.

Ρώσοι Κοζάκοι

Η γενέτειρα γη των Κοζάκων ορίζεται από μία γραμμή από πόλεις-φρούρια που βρίσκονταν στα σύνορα με τη στέπα και εκτεινόταν από τα μέσα του Βόλγα μέχρι το Ριαζάν και την Τούλα και σπάζοντας απότομα προς τα νότια έφτανε μέχρι το Δνείπερο μέσω του Περεγιάσλαφ.

Αυτή η περιοχή κατοικήθηκε από πληθυσμό ελεύθερων ανθρώπων που ασκούσαν διάφορα επαγγέλματα και τέχνες.

Αυτοί οι άνθρωποι, οι οποίοι αντιμετώπιζαν συνεχώς τους Τατάρους πολεμιστές στα σύνορα της στέπας, έλαβαν το όνομα Κοζάκοι που τότε χρησιμοποιούνταν και για άλλους ελεύθερους λαούς.

Η παλαιότερη αναφορά στα χρονικά μιλάει για Κοζάκους της ρωσικής πόλης Ριαζάν που πολέμησαν κατά των Τατάρων το 1444.

Το 16ο αιώνα, οι Κοζάκοι (κυρίως αυτοί του Ριαζάν) ομαδοποιήθηκαν σε στρατιωτικές και εμπορικές κοινότητες στην ανοιχτή στέπα και άρχισαν να μεταναστεύουν στην περιοχή του Ντον.

Οι Κοζάκοι υπηρετούσαν ως συνοριακοί φύλακες και προστάτες των πόλεων, των φρούριων, των οικισμών και των εμπορικών σταθμών, εκτελούσαν αστυνομικά καθήκοντα στα σύνορα και έφτασαν να αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι του ρωσικού στρατού.

Το 16ο αιώνα, για να προστατεύσουν την παραμεθόρια περιοχή από τις επιδρομές των Τατάρων, οι Κοζάκοι οργάνωσαν φρουρές και περιπολίες, παρατηρώντας τους Τατάρους της Κριμαίας και τους νομάδες της Χρυσής Ορδής στην περιοχή της στέπας.

Τα πιο δημοφιλή όπλα που χρησιμοποιούσαν οι Κοζάκοι ιππείς ήταν οι σπάθες, ή shashka, και οι μακριές λόγχες.

Οι Ρώσοι Κοζάκοι διαδραμάτισαν βασικό ρόλο στην επέκταση της Ρωσικής Αυτοκρατορίας στη Σιβηρία (ιδιαίτερα με τον Ερμάκ Τιμοφέγιεβιτς), στον Καύκασο και την Κεντρική Ασία κατά την περίοδο από το 16ο έως το 19ο αιώνα. Οι Κοζάκοι χρησίμευσαν επίσης ως οδηγοί στις περισσότερες ρωσικές αποστολές που σχηματίστηκαν από γεωγράφους, επιθεωρητές, έμπορους και εξερευνητές.

Οι μονάδες Κοζάκων έπαιξαν ρόλο σε πολλούς πολέμους κατά το 17ο, 18ο και 19ο αιώνα (όπως τους Ρωσοτουρκικούς πολέμους, τους Ρωσοπερσικούς πολέμους, και την προσάρτηση της Κεντρικής Ασίας).

Κατά τη διάρκεια της εισβολής του Ναπολέοντα στη Ρωσία, οι Κοζάκοι ήταν οι πιο άφοβοι Ρώσοι στρατιώτες.

Ο ίδιος ο Ναπολέων είπε:

«Οι Κοζάκοι είναι τα καλύτερα ελαφρά στρατεύματα που υπάρχουν. Αν τους είχα στο στρατό μου, θα πήγαινα σ’ όλο τον κόσμο μαζί τους.».

Οι Κοζάκοι έλαβαν επίσης μέρος στον αντάρτικο πόλεμο στην κατεχόμενη από τους Γάλλους ρωσική περιοχή, επιτιθέμενοι στις γραμμές επικοινωνιών και ανεφοδιασμού. Οι επιθέσεις αυτές, οι οποίες πραγματοποιήθηκαν από τους Κοζάκους μαζί με ελαφρές μονάδες ρώσικου ιππικού και άλλες στρατιωτικές μονάδες, ήταν μία από τις πρώτες περιπτώσεις ανάπτυξης τακτικής ανταρτοπόλεμου και, σε κάποιο βαθμό, ειδικών αποστολών.

Οι Δυτικοευρωπαίοι είχαν ελάχιστες επαφές με Κοζάκους πριν οι Σύμμαχοι καταλάβουν το Παρίσι το 1814.

Ως οι πιο εξωτικοί από τα ρωσικά στρατεύματα στη Γαλλία, οι Κοζάκοι τράβηξαν πολύ μεγάλη προσοχή αλλά είχαν και κακή φήμη για τις υποτιθέμενες υπερβολές τους κατά τη διάρκεια της εκστρατείας του Ναπολέοντα.

Οι Κοζάκοι του Ντον

Υπάρχουν πολλές ομάδες διαφορετικής προέλευσης που έγιναν γνωστές ως Κοζάκοι και ως εκ τούτου υπάρχουν διαφορετικές θεωρίες περί της προέλευσης των Κοζάκων του Ντον:

Οι Κοζάκοι του Ντον είναι πρόσφυγες αγρότες. Σύμφωνα μ’ αυτή τη θεωρία οι Κοζάκοι προήλθαν από πρόσφυγες αγρότες διαφορετικής εθνικής καταγωγής (Ρουθηνοί, Γερμανοί κ.λπ.).

Η αναγκαιότητα της υπεράσπισης του τρόπου ζωής τους (πειρατεία, ανεξέλεγκτη αλιεία, και κυνήγι) και της προστασίας των οικισμών τους από τις επιθέσεις των Τατάρων, των Μογγόλων και άλλων νομαδικών φυλών που ζούσαν στις στέπες της νότιας Ρωσίας, ανάγκασαν αυτές τις ομάδες προσφύγων να οργανωθούν σε μία στρατιωτική κοινωνία. Σε αντάλλαγμα για την προστασία των νότιων συνόρων της μεσαιωνικής Ρωσίας, δόθηκε το προνόμιο στους Κοζάκους του Ντον να μην πληρώνουν φόρους και η εξουσία του Τσάρου στα εδάφη των Κοζάκων δεν ήταν τόσο απόλυτη όσο σε άλλες περιοχές της Ρωσίας.

Η θεωρία αυτή υπονοεί ότι αποίκισαν περιοχές που στο παρελθόν καταλαμβάνονταν από νομαδικές φυλές και ήταν οι πρώτοι που δημιούργησαν μόνιμους οικισμούς, όπως χωριά (станицы) και πόλεις, στην περιοχή του Ντον.
Οι Κοζάκοι του Ντον είναι απόγονοι του πολιτισμού του Κουργκάν.

Η Υπόθεση Κουργκάν θεωρεί ότι η μετανάστευση των ανθρώπων στην Ευρώπη προέρχεται από τις νότιες στέπες της σημερινής Ρωσίας και Ουκρανίας. Υπάρχουν πολλά ερείπια πρωτο-ινδοευρωπαϊκών οικισμών στην περιοχή των Κοζάκων του Ντον.

protectedimageΤα σύνορα της γης των Κοζάκων του Ντον είναι στο κέντρο της περιοχής που κατοικούνταν από τους Κουργκάν.

Η υπόθεση θεωρεί ότι οι Κοζάκοι του Ντον δεν μετακινήθηκαν στις στέπες της νότιας Ρωσίας από άλλα μέρη της Ευρώπης, αλλά ότι είναι απόγονοι των Κουργκάν που μετακινήθηκαν σ’ αυτή την περιοχή από την Εγγύς Ανατολή πριν μετακινηθούν περαιτέρω προς την Ευρώπη και την Ινδία.
Οι θεωρίες, ωστόσο, δεν αποκλείουν η μία την άλλη.

cossacksΕίναι πιθανό οι Κοζάκοι του Ντον να προέρχονται από τους Κουργκάν και με την πάροδο του χρόνου να έδωσαν καταφύγιο σε ανθρώπους διαφόρων εθνοτικών προέλευσεων που έφυγαν για διάφορους λόγους από την πατρίδα τους. Οι λόγοι θα μπορούσαν να είναι:
α) θρησκευτικοί, καθώς οι Κοζάκοι του Ντον ήταν Παλαιοί Πιστοί (старообрядцы).
β) η αναζήτηση σχετικής ελευθερίας καθώς οι Κοζάκοι του Ντον είχαν μία πρωτόγονη δημοκρατική κοινωνία και αυτονομία εντός του μεσαιωνικού Βασιλείου της Ρωσίας.

78afc57787cffa8c22f73e1310f6f97fΑπό την αρχή, η σχέση των Κοζάκων με το Βασίλειο της Ρωσίας πέρασε από πολλά στάδια. Άλλοτε συνεργάζονταν σε συνδυασμένες στρατιωτικές επιχειρήσεις και άλλες φορές συνέβαιναν εξεγέρσεις των Κοζάκων.

Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα ήταν η διάλυση του Ζαποροζιανού θύλακα, η οποία έλαβε χώρα στα τέλη του 18ου αιώνα.

hqdefaultΟ διχασμός στις τάξεις των Κοζάκων ήταν εμφανής ανάμεσα σ’ αυτούς που επέλεξαν να μείνουν πιστοί στον Ρώσο μονάρχη και να συνεχίσουν να παρέχουν τις υπηρεσίες τους (και που αργότερα μετακινήθηκαν στο Κουμπάν) και σ’ εκείνους που επέλεξαν να συνεχίσουν τον μισθοφορικό τους ρόλο και έφυγαν από το δέλτα του Δούναβη.

Παρόλα αυτά, το 19ο αιώνα η Ρωσική Αυτοκρατορία κατάφερε ν’ αποκτήσει τον έλεγχο σε όλους τους θύλακες και έδωσε προνόμια στους Κοζάκους σε αντάλλαγμα για τις υπηρεσίες τους.

CossacksΕκείνη την εποχή οι Κοζάκοι συμμετείχαν ενεργά σε πολλούς πολέμους των Ρώσων. Αν και οι τακτικές των Κοζάκων σε ανοιχτές μάχες ήταν γενικά κατώτερες από εκείνες των κανονικών στρατιωτών, όπως των Δραγώνων, εντούτοις ήταν εξαιρετικοί στην ανίχνευση και την αναγνώριση καθώς και στις ενέδρες.

Στα τέλη του 19ου αιώνα, οι κοινότητες των Κοζάκων απολάμβαναν προνομιακό αφορολόγητο καθεστώς στη Ρωσική Αυτοκρατορία, αν και είχαν υποχρεωτική στρατιωτική θητεία 20 ετών (η οποία μειώθηκε στα 18 έτη το 1909).

images (2)Στις αρχές του 20ου αιώνα οι Ρώσοι Κοζάκοι αριθμούσαν 4.500.000 άτομα και ήταν οργανωμένοι σε ξεχωριστούς περιφερειακούς θύλακες.

Το αίσθημα των Κοζάκων ότι αποτελούν ξεχωριστή και εκλεκτή κοινωνία, τους έδωσε ισχυρό κίνητρο πίστης στην τσαρική κυβέρνηση και γι’ αυτό οι μονάδες των Κοζάκων χρησιμοποιήθηκαν συχνά για να καταστείλουν εγχώριες διαταραχές, ειδικά κατά τη διάρκεια της Ρώσικης Επανάστασης του 1905.

Донской_козакъ_1821_года
Κοζάκος από την περιοχή του Ντον, το 1821.

Η κυβέρνηση εξαρτιόταν σε μεγάλο βαθμό από την αξιοπιστία των Κοζάκων, αν και από τις αρχές του 20ου αιώνα οι χωριστές τους κοινότητες και οι ημιφεουδαρχικές στρατιωτικές τους υπηρεσίες θεωρούνταν όλο και περισσότερο ξεπερασμένες.

Με αυστηρά στρατιωτικούς όρους η Διοίκηση του Ρώσικου Στρατού δεν είχε σε ιδιαίτερη εκτίμηση τους Κοζάκους, επειδή δεν τους θεωρούσε καλά πειθαρχημένους, εκπαιδευμένους και στημένους όσο ήταν οι Ουσάροι, οι Δραγώνοι και οι επαγγελματίες του τακτικού ιππικού.

Οι ικανότητες των Κοζάκων στην ιππασία και στην ανάληψη πρωτοβουλιών δεν έχαιραν πλήρους εκτίμησης.

Ως αποτέλεσμα, οι μονάδες των Κοζάκων συχνά έσπαζαν σε μικρά αποσπάσματα για να χρησιμοποιηθούν ως ανιχνευτές, αγγελιαφόροι ή γραφικοί συνοδοί.

ukrainian-history-400x245Κατά την Επανάσταση του Φεβρουαρίου του 1917, οι Κοζάκοι φαίνεται πως ασπάστηκαν τη γενική απογοήτευση από την τσαρική ηγεσία, και τα συντάγματα των Κοζάκων που βρίσκονταν στην Αγία Πετρούπολη προσχώρησαν στην εξέγερση. Ενώ λίγες μόνο μονάδες συμμετείχαν στην εξέγερση, η αποστασία τους αποτέλεσε σημαντικό ψυχολογικό πλήγμα για την κυβέρνηση του Νικόλαου Β’ και επιτάχυνε την παραίτησή του.

Οι Επαναστάσεις του Ράζιν και του Πουγκατσιόφ

 Οι Κοζάκοι, ως αυτόνομη ομάδα, έπρεπε να υπερασπιστούν τις ελευθερίες και τις παραδόσεις τους αναντίον του ολοένα επεκτεινόμενου ρωσικού κράτος.

Οι Κοζάκοι έτειναν να δρουν ανεξάρτητα από την κεντρική κυβέρνηση, αυξάνοντας την τριβή μεταξύ των δύο.

Kubanskie_kazaki_2Η ισχύς της κυβέρνησης άρχισε να αυξάνεται το 1613 με την άνοδο του Μιχαήλ Α’ στο θρόνο μετά την Εποχή των Αναστατώσεων, κατά την οποία η Ρωσία βρέθηκε στη δίνη της πλήρους ακυβερνησίας.

Η κυβέρνηση προσπάθησε να εντάξει τους Κοζάκους στη ρωσική κουλτούρα και το πολιτικό σύστημα, χορηγώντας τους προνόμια και επιβάλλοντας τη στρατιωτική υπηρεσία, προκαλώντας όμως διχασμό στις τάξεις των Κοζάκων που αγωνίζονταν να διατηρήσουν τις παραδόσεις τους ζωντανές.

Οι προσπάθειες της κυβέρνησης να αλλάξει τον παραδοσιακό νομαδικό τρόπο ζωής των Κοζάκων, ώθησαν τους Κοζάκους να συμμετέχουν σε όλες σχεδόν τις μεγάλες διαταραχές που έλαβαν χώρα στη Ρωσία σε μία περίοδο άνω των 200 ετών, συμπεριλαμβανομένων των εξεγέρσεων των οποίων ηγήθηκαν ο Στένκα Ράζιν και ο Εμελιάν Πουγκατσιόφ

36511133Καθώς η Μοσχοβία ανέκτησε τη σταθερότητα υπό τον Μιχαήλ Α’ μετά την Εποχή των Αναστατώσεων, η δυσαρέσκεια αυξανόταν στις τάξεις των δουλοπάροικων και των αγροτών. Ο Κώδικας του 1649 από τον Αλέξιο, γιο του Μιχαήλ Α’, διαίρεσε το ρωσικό πληθυσμό σε διακριτές και σταθερές τάξεις οι οποίες ήταν κληρονομικές.

Αυτός ο νόμος, προκειμένου να σταθεροποιήσει τις κοινωνικές τάξεις, έδεσε τους αγρότες με τη γη και ανάγκασε τους πολίτες να αναλάβουν τα επαγγέλματα των πατεράδων τους.

Επιπλέον, αύξησε τα φορολογικά έσοδα για την κεντρική κυβέρνηση, αλλά αυτή η αύξηση βάρυνε κατά κύριο λόγο τους αγρότες διευρύνοντας το χάσμα μεταξύ των πλουσίων και των φτωχών.

Δεδομένου ότι η κυβέρνηση ανέπτυξε περισσότερες στρατιωτικές αποστολές, οι ανθρώπινοι και υλικοί πόροι περιορίζονταν καταπονώντας ακόμα περισσότερο τους αγρότες. Ο πόλεμος με την Πολωνία και τη Σουηδία το 1662 οδήγησε σε δημοσιονομική κρίση και ταραχές σε ολόκληρη τη χώρα.

Οι φόροι, οι σκληρές συνθήκες, και το χάσμα μεταξύ των κοινωνικών τάξεων οδήγησε τους αγρότες και τους δουλοπάροικους να φύγουν, πολλοί από τους οποίους προσέφυγαν στους Κοζάκους, γνωρίζοντας ότι οι Κοζάκοι θα δέχονταν τους πρόσφυγες και θα τους ελευθέρωναν.

Ivan_Bilibin_129

Οι Κοζάκοι αντιμετώπισαν δυσκολίες υπό τον Τσάρο Αλέξιο καθώς η εισροή προσφύγων αυξανόταν καθημερινά. Ελάμβαναν ενισχύσεις σε τρόφιμα, χρήματα, και στρατιωτικές προμήθειες από τον τσάρο σε αντάλλαγμα της δράσης τους ως υπερασπιστές των συνόρων. Όμως αυτές οι ενισχύσεις είχαν συχνά διακυμάνσεις και ήταν πηγή σύγκρουσης μεταξύ των Κοζάκων και της κυβέρνησης.

Ο πόλεμος με την Πολωνία αύξησε τις ανάγκες των Κοζάκων σε τρόφιμα και στρατιωτικές προμήθειες αφού ο πληθυσμός του θύλακα αυξήθηκε με την έλευση των προσφύγων. Η εισροή αυτών των προσφύγων δημιούργησε προβλήματα στους Κοζάκους όχι μόνο λόγω της αυξανόμενης ζήτησης σε τρόφιμα αλλά κι επειδή ο μεγάλος αριθμός των προσφύγων σήμαινε ότι οι Κοζάκοι δεν θα μπορούσαν να τους ενσωματώσουν στον πολιτισμό τους μέσα από τον παραδοσιακό τρόπο διαπαιδαγώγησης.

1280px-Surikov_Pokoreniye_Sibiri_YermakomΟι παλαιότεροι Κοζάκοι ευημερούσαν και απολάμβαναν τα προνόμια που κέρδισαν μέσω της υπακοής και της υποστήριξης του μοσχοβίτικου συστήματος.

Όμως άρχισαν να εγκαταλείπουν τις παραδόσεις και τις ελευθερίες τους, για τις οποίες κάποτε αγωνίζονταν.

Από την άλλη, οι άναρχοι και ανήσυχοι πρόσφυγες δραπέτες που αυτοαποκαλούνταν Κοζάκοι αναζητούσαν περιπέτειες και εκδίκηση εναντίον των ευγενών που τους προκάλεσαν όλες αυτές τις ταλαιπωρίες.

Kozak_na_stanowisku
«Κοζάκος σε υπηρεσία» (έργο του Józef Brandt)

Αυτοί οι Κοζάκοι δεν ελάμβαναν τις ενισχύσεις της κυβέρνησης που λάμβαναν οι παλιοί Κοζάκοι και συνεπώς έπρεπε να εργαστούν περισσότερο και πιο σκληρά προκειμένου να αποκτήσουν τρόφιμα και χρήματα. Αυτός ο διαχωρισμός μεταξύ της ελίτ και των άναρχων Κοζάκων θα οδηγήσει το 1667 στο σχηματισμό ενός εξεγερμένου κοζάκικου στρατού υπό τον Στένκα Ράζιν αλλά και στην απόλυτη αποτυχία της εξέγερσης.

Ο Στένκα Ράζιν γεννήθηκε σε μία οικογένεια Κοζάκων της ελίτ και έκανε πολλές διπλωματικές επισκέψεις στη Μόσχα πριν οργανώσει την εξέγερσή του.

Οι Κοζάκοι ήταν οι κύριοι υποστηρικτές του Ράζιν και τον ακολούθησαν κατά την πρώτη Περσική εκστρατεία το 1667, λεηλατώντας περσικές πόλεις στην Κασπία Θάλασσα. Επέστρεψαν το 1669 άρρωστοι και πεινασμένοι, κουρασμένοι από τις μάχες αλλά πλούσιοι σε λάφυρα.

H Μοσχοβία προσπάθησε να κερδίσει την υποστήριξη των παλιών Κοζάκων, ζητώντας από τον αταμάνο (τον αρχηγό των Κοζάκων), να αποτρέψει τον Ράζιν από την πραγματοποίηση των σχεδίων του.

Ωστόσο ο αταμάνος, ο οποίος ήταν νονός του Ράζιν και στον οποίο ο Ράζιν είχε υποσχεθεί ένα σημαντικό μερίδιο από τα λάφυρα των αποστολών του, απάντησε ότι η ελίτ των Κοζάκων ήταν ανίσχυρη απέναντι στους αντάρτες.

Η ελίτ αν και δεν αισθανόταν απειλή από τον Ράζιν και τους οπαδούς του, συνειδητοποίησε ότι ο Ράζιν θα μπορούσε να της προκαλέσει προβλήματα με το μοσχοβίτικο σύστημα αν οι κινήσεις του εξελίσσονταν σε εξέγερση ενάντια στην κεντρική κυβέρνηση.

800px-Kozacka_piesn
Ένας Ουκρανός μουσικός παίζει μπαντούρα στο Πόζναν φορώντας την παραδοσιακή στολή των Κοζάκων.

Ο Ράζιν και οι οπαδοί του άρχισαν να καταλαμβάνουν πόλεις στην αρχή της εξέγερσης το 1669. Κατέλαβαν τις πόλεις Τσαρίτσιν, Άστραχαν, Σαράτοβ και Σαμάρα, όπου εφάρμοσαν τον κοζάκικο τρόπο διακυβέρνησης.

Ο Ράζιν οραματίστηκε μία ενωμένη κοζάκικη δημοκρατία σε όλη τη νότια στέπα, στην οποία οι πόλεις και τα χωριά της περιοχής θα λειτουργούσαν με τον κοζάκικο τρόπο κυβέρνησης.

Αυτές οι πολιορκίες πραγματοποίηθηκαν συχνά κατά των παλιών πόλεων ων προσφύγων Κοζάκων, όπου έσπερναν τον όλεθρο στα παλιά αφεντικά τους και έπαιρναν την εκδίκηση που επιθυμούσαν.

Η προέλαση των ανταρτών άρχισε να θεωρείται πρόβλημα για τους παλιούς Κοζάκους, οι οποίοι το 1671 αποφάσισαν να συμπλεύσουν με την κυβέρνηση προκειμένου να λάβουν περισσότερες επιδοτήσεις.

140124114629-11-cossacks-horizontal-large-galleryΣτις 14 Απριλίου, οι παλιοί Κοζάκοι με επικεφαλής τον αταμάνο Γιάκοβλεφ κατέστρεψαν το στρατόπεδο των ανταρτών και συνέλαβαν τον Ράζιν, τον οποίον και μετέφεραν στη Μόσχα.

Η εξέγερση του Ράζιν σηματοδότησε την αρχή του τέλους των παραδοσιακών πρακτικών των Κοζάκων. Τον Αύγουστο του 1671, οι Κοζάκοι ορκίστηκαν πίστη στον τσάρο.

Ενώ είχαν ακόμα εσωτερική αυτονομία, οι Κοζάκοι έγιναν υποτελείς των Μοσχοβιτών, εξέλιξη που αποδείχθηκε και πάλι σημείο διχασμού κατά την εξέγερση του Πουγκατσιόφ.

Για την ελίτ των Κοζάκων, ήρθε μία θέση ευγενών στο εσωτερικό της αυτοκρατορίας στη θέση των παλιών ελευθεριών.

Η εξέλιξη των γεωργικών οικισμών ανάγκασε τους Κοζάκους να εγκαταλείψουν τον παραδοσιακό νομαδικό τρόπο ζωής και να υιοθετήσουν νέες μορφές διακυβέρνησης.

Η κυβέρνηση άλλαξε λοιπόν ολόκληρο τον πολιτισμό των Κοζάκων.

Ο Πέτρος Α΄ της Ρωσίας (ο Μέγας) αύξησε τις υποχρεώσεις των Κοζάκων και κινητοποίησε τις δυνάμεις τους για να πολεμήσουν σε μακρινούς πολέμους.

Το 1734 κατασκεύασε το Ορενμπούργκ, ένα κυβερνητικό φρούριο στα σύνορα, που υποβίβαζε πλέον τους Κοζάκους σε δευτερεύοντα ρόλο στην άμυνα των συνόρων.

cossacks-3Όταν οι Κοζάκοι έστειλαν αντιπροσωπεία στον Πέτρο για να εξηγήσουν τα παράπονά τους, ο Πέτρος τους αφαίρεσε το καθεστώς αυτονομίας.

Στα επόμενα πενήντα χρόνια, η κεντρική κυβέρνηση ανταποκρίθηκε στα παράπονα των Κοζάκων με συλλήψεις, μαστιγώσεις και εξορίες. Έτσι το 1772 οι κοινοί Κοζάκοι εξεγέρθηκαν εναντίον της κεντρικής κυβέρνησης.

Το 1762, υπό την Αικατερίνη Β΄ της Ρωσίας, οι Ρώσοι αγρότες και οι Κοζάκοι για άλλη μια φορά ήρθαν αντιμέτωποι με αυξημένη φορολογία, κατάταξη στο στρατό και έλλειψη σιτηρών, που χαρακτήριζε και την κατάσταση πριν την εξέγερση του Ράζιν.

Επιπλέον, η Αικατερίνη Β΄ της Ρωσίας ακύρωσε μία από τις πράξεις του Πέτρου Γ’, με την οποία οι αγρότες ή οι δουλοπάροικοι που ζούσαν σε εκκλησιαστικά εδάφη, ήταν απαλλαγμένοι από τις υποχρεώσεις τους και τις πληρωμές στις εκκλησιαστικές αρχές.

pic%5CR%5CE%5CRepin_Ilia_Zaporozhian_Cossacks_Write_a_Letter_to_SultanΤο 1767, η αυτοκράτειρα αρνήθηκε να δεχθεί παράπονα απευθείας από τους αγρότες. Οι αγρότες κατέφυγαν για άλλη μια φορά στη γη των Κοζάκων, και ιδιαίτερα στους Κοζάκους του Ουράλη.

Η αντίθεση των Κοζάκων στον εκσυγχρονισμό και στη θεσμοθέτηση της πολιτικής εξουσίας, τους οδήγησε να συμμετάσχουν στην εξέγερση του Πουγκατσιόφ.

140124114249-05-cossacks-0124-horizontal-large-galleryΗ ιστορία όμως των Κοζάκων δεν τελειώνει, θα συνεχίσουμε σε επόμενο άρθρο με την σύγχρονη εικόνα τους και την ισχυρά στρατιωτικοποιημένη κοινωνία τους που επιβάλει την φοίτηση των παιδιών απο μικρή ηλικία σε στρατιωτικά σχολεία.

Russian cadets of the Suvorov military school attend a ceremony to mark the start of the academic year in Russia and many countries of the former Soviet Union in St. Petersburg. Olga Maltseva, AFP/Getty Images
Russian cadets of the Suvorov military school attend a ceremony to mark the start of the academic year in Russia and many countries of the former Soviet Union in St. Petersburg. Olga Maltseva, AFP/Getty Images

Δείτε 2 πολύ καλά βίντεο, το πρώτο αφορά αναπαράσταση του τρόπου ζωής των κοζάκων, το δεύτερο αφορά αναπαράσταση της σύγκρουσης Ορθόδοξων Κοζάκων με Καθολικούς Πολωνούς.